Google Ads Conversies instellen

Je hebt een Google Ads campagne draaien. Dat is opzich natuurlijk al lekker, want je bent direct zichtbaar bovenin de zoekresultaten bij Google op de door jou gekozen zoekwoorden en doelgroep. Maar dit is maar 50% van het werk bij het opzetten van een Google Ads campagne. Veel mensen vergeten dat de google ads conversies instellen niet automatisch gaat. Het bijhouden van conversies en kunnen analyseren van jouw ROAS (return on ads spend) is het lekkerst! Zo maak je namelijk inzichtelijk of jouw SEA strategie werkt.

In deze blog nemen we jou mee in hoe je het beste jouw google ads conversies kunt instellen en zo jouw campagne echt kunt analyseren en bijsturen.

Conversies instellen

Je Ads campagne is ingericht. Je hebt interne doelen gesteld, de doelgroep bepaald en door middel van een zoekwoorden onderzoek de potentie van de markt en concurrentie geanalyseerd. Je switch de campagne van Pauze naar Actief en je Google Ads advertentie(‘s) staan live. Maar hoe weet je nou of die advertentie die je hebt ingesteld ook daadwerkelijk werkt? Daarvoor is het instellen van Ads conversies essentieël.

Je stelt jouw conversies in door in de taakbalk te gaan naar Tools en instellingen en dan Conversies. Hier klik je op de knop nieuwe conversie actie. Vanuit hier start je het proces van google ads conversies instellen. Kies vervolgens waar jouw focus ligt; in dit voorbeeld gaan we aan de slag met ene conversie voor op de website, dus selecteren we Website. De conversie website is over het algemeen de meest gebruikte conversie methode. Hiermee meet je onderandere:

  • Online verkoop
  • Klikken op een link
  • Paginaweergaven
  • Aanmeldingen voor een evenement, nieuwsbrief of anders

Maken van een actie

Als eerst wordt gevraagd om een Doel- en actieoptimalisatie te selecteren voor deze conversie. Laten we het voorbeeld nemen dat we een webshop hebben, waarin we muismatjes verkopen. Ons doel van de advertentie op Google is om de verkopen te doen stijgen, dus kiezen we als doel Aankoop.

Vervolgens geven we de conversie een naam waarop we willen dat de google ads conversie wordt weergegeven in ons Ads dashboard. vervolg alle door Google aangewezen stappen. Het werkt als een soort tunnel, Google helpt jou er foutloos doorheen. Onderstaande video van Lovedata geeft je nog eens wat visuele ondersteuning.