GMS Instruments

Hoe de juiste marketing in de scheepvaart GMS Instruments deed stijgen 🚀

De Rotterdamse havens zijn al jaren de grootste havens van Europa. Met 28.876 binnenkomende zeeschepen en ook nog eens 99.558 binnenvaartschepen die afgelopen jaar de haven inkwamen, is de Rotterdamse haven naast het maritieme hart van Nederland en het epicentrum van de scheepvaart, ook de grootste banenmotor van ons land.

 

De internationale schaal van de Rotterdamse havens als poort van Europa en de grote werkgelegenheid brengt ook veel concurrentie uit zowel binnen- als buitenland met zich mee. Iets waardoor de marketing in de scheepvaart een steeds grotere en zichtbaardere rol gaat spelen. Voor GMS Instruments hebben wij voor zowel de offline- als online marketing een concept gecreëerd waarmee alle rederijen, binnenvaartschippers en cruiseliners van waar dan ook ter wereld niet meer om GMS Instruments heen kunnen.

 

50 jaar GMS Instruments

GMS Instruments is leverancier van diverse soorten meet-, regel-, en controle instrumentatie voor de maritieme-, industriële- en offshore sector. Begonnen vanuit een klein magazijn in Rotterdam centrum, is het bedrijf via Schiedam doorgegroeid naar haar huidige locatie aan de rand van de Rotterdamse havens. Op deze locatie liggen meer dan 250.000 artikelen op voorraad, variërend van manometers, thermometers en transmitters tot aan groter en zwaarder materieel als valves en actuators. Wat GMS Instruments onderscheidt van haar concurrentie zijn twee dingen; de merken die het bedrijf vertegenwoordigt en de services die het levert. En het goed neerzetten van deze twee unique selling points is precies waarvoor het bedrijf marketing in de scheepvaart o.a. heeft toegepast.

 

 

Case-marketing-in-de-scheepvaart-GMS-Instruments

 

 

Door de stijgende internationale concurrentie en globalisering was het zaak voor GMS Instruments om beter gevonden te worden online, een mondiale afzetmarkt te creëren en de bekendheid van het merk te laten groeien.

 

Maritieme marketing, is dat anders?

De maritieme wereld werkt net iets anders dan de standaard B2B markt, dat is zeker wat wij geleerd hebben. Niet alleen heb je in je marketingstrategie te maken met een snel globaliserende markt, is er een grote mate van leveranciersbescherming, heb je te maken met distributieregio’s en heb je in de maritieme sector soms vele schakels die zitten tussen de fabrikant en eindgebruiker. Dit alles maakt met name marketing in de scheepvaart een goed doordacht proces, waarbij bijvoorbeeld het inzetten van zoekmachine advertenties (SEA) niet zonder grondig vooronderzoek kan worden ingezet.

 

Hoe wij marketing in de scheepvaart toepassen

Het doel voor GMS Instruments was duidelijk; online stijgen op belangrijke zoekwoorden als merknamen van leveranciers, productcategorieën, producten en diensten. Daarnaast moet er een actieve communicatielijn worden opgezet waarin de positionering van het bedrijf als autoriteit in de maritieme markt duidelijk wordt. Na het vaststellen van deze doelstelling zijn we eerst koers gaan bepalen (de grap zat eraan te komen…) in de vorm van de online marketingstrategie. Hierin is inzichtelijk gemaakt wat en wie de markt is, wat de juiste marketingmix is voor GMS Instruments en hoe we het bedrijf als autoriteit konden neerzetten.

 

Uit de marketingmix kwam o.a. dat LinkedIn en Youtube twee social media kanalen waren waarin GMS Instruments haar expertise kwijt kan. Het gebruik van andere social media kanalen was irrelevant voor de beoogde doelgroep. Aansluitend op de online marketing strategie is een SEO analyse gemaakt en is de eerste hand gelegd aan de Social Media strategie.

 

SEO in de maritieme sector

SEO, oftewel zoekmachine marketing, draait erom dat je zonder te betalen zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines komt. En waarom we hier nadrukkelijk zoekmachines zeggen en niet bijvoorbeeld Google, is omdat Google niet in ieder land bijvoorbeeld 95% marktaandeel in handen heeft zoals in Nederland. Uit de online marketingstrategie was naar voren gekomen dat we te maken hebben met een zeer internationale markt. Dit betekent dat een scheepseigenaar vanuit Japan een bestelling kan plaatsen voor zijn schip dat onderweg is naar de havens van Rotterdam. Maar in Japan gebruikt 24% Yahoo als zoekmachine, een groep potentiële klanten die we niet kunnen negeren.

 

Voor GMS Instruments zijn we een zoekwoordenonderzoek (keyword research) gaan uitvoeren om te bepalen op welke zoektermen we ons gingen focussen. Snel kwam naar voren dat een aantal exclusieve distributeurschappen die GMS Instruments in handen heeft, sterke zoekwoorden naar voren brengt. Zo zijn fabrikanten als WIKA, AMOT en SIKA allen marktleider op hun gebied van levering. Maar ook productcategorieën als manometer, thermometer en kalibratiegas waren belangrijke termen voor GMS Instruments.

 

Om de SEO als onderdeel van de marketing in de scheepvaart toe te passen, is verschillende content geoptimaliseerd voor zowel zoekmachine als bezoeker. Waarbij vooral laatstgenoemde nogal eens vergeten kan worden in de optimalisatiedrift. Maar juist door de bezoeker van de webpagina centraal te houden, zal de beloning van zoekmachines in de vorm van betere posities in de zoekresultaten volgen. De inzet van juiste SEO in de maritieme sector leverde GMS Instruments in korte tijd 31 top tien noteringen op in Google in Nederland en vele top tien noteringen in internationale zoekmachines.

 

De online marketing resultaten op een rijte

  • 31 top-10 posities in Google in Nederland op de 50 belangrijkste zoekwoorden
  • 3.392% groei in websitebezoekers sinds de start
  • 5.225% groei in het aantal conversies dat behaald is via de website sinds de start
  • 4.43 miljoen verschijningen in de zoekresultaten van Google
  • Websitebezoekers uit 210 verschillende landen
  • 95.000 weergaven op Social Media
  • 870 subscribers op Youtube

 

Meer weten over marketing in de scheepvaart

Wil je meer weten over marketing in de scheepvaart of over hoe FIVE TWENTY jou, net als GMS Instruments, kan helpen om boven je concurrentie uit te stijgen door SEO, SEA, Social Media, Email marketing en een juiste strategie, neem dan contact met ons op. Als marketing specialist in de maritieme sector weten wij hoe de markt werkt, hoe om te gaan met globalisering en internationale groei te bewerkstelligen. Check onze diensten om te zien hoe wij jou kunnen helpen, of neem vrijblijvend contact met ons op.

 

 

Terug naar portfolio
Bezoek website:
GMS Instruments
Date:
Category: