5 tips voor de ultieme SEO blog

Het schrijven van een SEO blog hoeft niet moeilijk te zijn. Schrijf jij een maandelijkse of zelfs wekelijkse blog voor op jouw website? Dan hoef ik je in deze blog niet te vertellen hoeveel tijd daarin kan gaan zitten. Alles met liefde en aandacht natuurlijk, maar je wilt er wel iets voor terug krijgen. Bijvoorbeeld meer websitebezoekers die ook nog eens opzoek zijn naar jouw product of dienst. Daarom leggen we je in 5 tips in deze blog uit hoe jij de perfecte SEO blog schrijft, zodat jij beter gevonden wordt! 

De 5 stip voor jouw SEO blog:

Veel van je bezoekers zullen op je blog terecht komen via zoekmachines zoals die van Google. Hoe dat komt? Je herkent het misschien zelf wel, je bent opzoek naar iets, of zit met een specifieke vraag en wil daar antwoord op. In het beste geval leidt die zoektocht naar jouw blog. Maar daar komen ze alleen als jouw blog SEO geoptimaliseerd is. Oftewel een echte SEO blog.

Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om te bepalen welke zoekresultaten op welke positie worden weergegeven.

SEO staat voor search engine optimaization. In goed beschaaft Nederlands ook wel vertaald als zoekmachine optimalisatie. Met het toenemende belang van optimalisatie van jouw website voor de verschillende zoekmachines, een niet te vergeten onderdeel meer. Het doel van zoekmachine optimalisatie is simpel: zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines verschijnen (dus zonder dat er Adv. Voor jouw zoekresultaat staat).

Nu is dat allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Google houdt rekening met meer dan 200 factoren om te bepalen welke zoekresultaten op welke positie worden weergegeven. En wees niet bang, dit gaat geen onverwachts SO worden over wat de 200 punten zijn, maar een SEO blog tip guide. Er zijn een aantal standaard SEO guidelines die je heel eenvoudig zelf toe kunt passen, voor een beter resultaat met jouw blog.

SEO kort uitgelegd 

SEO is natuurlijk meer dan het optimaliseren van of schrijven van een blog. Wil je alles weten over SEO, of persoonlijk advies? Neem dan contact met ons op. In de basis bestaat SEO uit twee onderdelen:

1. On page SEO

Met on page SEO bedoelen we alle maatregelen en tweaks die je direct op je eigen website kunt verwerken, om hoger te scoren in Google. Denk hierbij aan meta descriptions, HTML-code en title-tags. Daarnaast spelen ook factoren als de kwaliteit van de inhoud en laadsnelheid van de pagina een grote rol. In deze blog over hoe je de ultieme SEO blog schrijft ligt de focus op on-page SEO.

2. Off page SEO

Bij off page SEO gaat het om de ranking factoren die mee spelen buiten je eigen website of handen om. Dit kunnen bijvoorbeeld backlinks zijn vanuit een andere site, maar ook de hoeveelheid exposure die een pagina krijgt op social media speelt hierin mee.

Zoals je je misschien al wel kunt inbeelden zijn er tal van knoppen waaraan je kunt draaien om de zoekresultaten te verbeteren. In deze blog richten we ons op hoe we jouw blog beter kunnen laten scoren in de zoekmachines.

Verbeter jouw rankings in Google

Wij helpen met het verbeteren van jouw posities in Google. Benieuwd hoe of hoe dit er voor jouw bedrijf uit ziet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Tip 1: Focus op de lezer

Voor we starten: Een 100% SEO-tekst, bestaat niet en gaat je niets goeds brengen. Vele jaren was er het geloof onder marketeers dat een tekst die specifiek geschreven is voor zoekmachines zoals Google leidt tot het beste resultaat voor jouw website. Nou daar kunnen we nu een kort en waterdicht antwoord op geven… je hebt er geen bal aan. Zo’n tekst is namelijk volledig waardeloos voor de bezoeker van jouw website.

Ook een SEO-tekst of SEO blog is in de basis een informatieve tekst die je schrijft en maakt voor de lezer. Een mens van vlees en bloed. Het doel van jouw blog tekst zou altijd moeten zijn ‘een authentieke, informatieve tekst met handige en bruikbare inhoud’ en niet een tekst volgepropt met zoekwoorden of seo trucjes.

Als je een blog goed in wil zetten om het bereik te vergroten van je website en als gevolg daarvan expertise te claimen, hoort je doelgroep altijd op de eerste plek te staan. Houdt jezelf voor je start dan ook de volgende vragen voor:

  1. is het onderwerp voor mijn doelgroep interessant?
  2. Welk probleem ga ik oplossen voor mijn doelgroep?
  3. Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep in hun zoektocht naar hun oplossing?

Tip 2: Onderzoek en keywords

Zonder onderzoek en de juiste keywords wordt het een lastig verhaal om de juiste doelgroep binnen te halen via jouw SEO blog. Keywords zijn namelijk superbelangrijk, dit zijn de zoekwoorden waaraan je de blog ophangt. Zie Google als de kapstok en keywords als de haakjes. Daarom is het belangrijk om voor het schrijven van je blog een onderzoek uit te voeren naar de keywords. Een keyword onderzoek kan op verschillende manieren. De makkelijkste? Tik jouw zoekwoord in bij Google en kijk naar de suggesties.

seo-blog-zoekwoorden-onderzoek

Let er wel op dat je het niet gaat overdrijven met de zoekwoorden. Dit noemen we de keyword dichtheid. De optimale keyword dichtheid ligt rondt 2-3 procent. Alles wat hierboven ligt, wordt door Google al snel gemarkeerd als spam en noemen we in de online marketing keyword stuffing. Oftewel het volproppen van je tekst met zoekwoorden.

Niet alleen de keuze voor een bepaald keyword, maar ook de plek waar je deze neerzet is belangrijk. Je belangrijkste zoekwoord moet altijd terug te vinden zijn in de:

  • url van je blog;
  • titel van je blog;
  • tussenkopjes;
  • ALT-text van
  • afbeeldingen;
  • title-tag;
  • permalink;
  • en uiteindelijk je meta description.

Tip 3: Titels van je blog

Met de titels van en in je blog wek je niet alleen de interesse van de bezoeker, maar haal je ook de klik binnen. Fun fact: 80% online lezers scant alleen leest helemaal niet aandachtig? Dit houdt in dat je vaak maar een fractie van een seconde hebt om je bezoekers te overtuigen. Een aantal titel ideeën die absoluut werken:

  • Element of surprise in je titels. Verras de lezer bijvoorbeeld met een wending die hij niet zach aankomen, bijvoorbeeld: “X-nummer blogs schrijven – met maar één idee”.
  • Ontrafel geheimen. Bijvoorbeeld: “10 winstgevende consentstrategieën, die alleen specialisten gebruiken”. Je lezer kan dit ook als een uitdaging zien. Zijn zij on on-point? Of wisten ze nog niet van deze strategieën af
  • Maak gebruik van krachttermen. Een krachtterm of krachtwoord geeft namelijk een directe noodzaak mee die de lezer absoluut niet mag missen. Een complete lijst met Nederlandse krachtwoorden vind je hier.
  • De voorbeeldzinnen én titel van deze blog verraden het al: cijfers doen het altijd goed. Onze liefde voor lijstjes ontstaat doordat ze een duidelijke verwachting scheppen, de tekststructuur geven en voldoen aan de behoefte aan snelle antwoorden.
  • Stel een vraag. Uit beween onderzoek blijkt dat titels die vragend eindigen beter scoren dan andere titels voor blogs.

De titel in jouw SEO blog moet ook altijd je belangrijkste, komen ze weer, keyword bevatten. Het is tenslotte de meest prominente plek in je blog. Ook Google ziet je keyword in de titel als extra belangrijk.

De H1 (hoofdtitel) is het allerbelangrijkst. Zorg dat deze zo kort mogelijk is, de inhoud van de pagina goed weergeeft én overeenstemming heeft met de verwachte zoekopdracht. Probeer de lengte van de H1 tussen 55 en 70 tekens te houden. Maak je hem langer dan 70 tekens, word je H1 afgesneden in de weergave van de zoekresultaten.

Ook in de H2 en H3 kun je het belangrijkste keyword noemen, maar zorg dat de tekst leesbaar blijft. Als je twijfelt over welke ‘H’ je op welk moment gebruikt, vergelijk je blog dan met en boek. De H1 is de titel van het boek. Dit is er natuurlijk altijd maar één. De H2 zijn de hoofdstukken van je boek en de H3 zijn de tussenkopjes per hoofdstuk.

Tip 4: Structuur van de blog

Je schrijft je SEO blog altijd voor de lezer, niet voor de zoekmachine. Daarom zijn elle lange teksten niet goed. Zou jij zin hebben in een tekst die maar door en door gaat? Nee toch.

Deel je tekst daarom op in kleine stukken, zodat ze makkelijk en snel weg te lezen zijn. Concreet betekent dit dat je waarschijnlijk meer alinea’s zou moeten maken, met minder tekst dan je waarschijnlijk gewend bent. Maar dat heeft niets.

Je keyword (zoekwoord) zo nu en dan in de tekst verwerken is niet erg, maar overdrijf het niet. Het moet een natuurlijke tekst blijven. Een onleesbare en niet te begrijpen tekst is zowel voor je lezer als Google irritatie.

Naast het gebruiken van witregels en je woordkeuze, zijn er nog een aantal andere manier om een lange tekst een stuk aantrekkelijker te maken, namelijk:

  • Maak gebruik van opsommingen (speaking of the devil)
  • Gebruik afbeeldingen of infographics om je tekst te ondersteunen of te breken
  • Plaats een relevante video
  • Link naar andere blogartikelen of pagina’s die voor de lezer interessant kunnen zijn
  • Gebruik een duidelijke inhoudsopgave aan het begin van je tekst

Wat nu precies de perfecte lengte voor een SEO blog is, is het antwoord vrij simpel: die is er namelijk niet. Dit is namelijk altijd afhankelijk van het soort blog en de diepgang die een bepaalt onderwerp behoeft, maar ook wat de concurrentie doet. Als je concurrent al hoog scoort met een blog artikel van 300 woorden, hoef jij daar niet met het 6-dubbelen overheen te klappen. ‘Des te langer, des te beter’ is dus een fabel.

Tip 5: Spice it up

Zoals ik hierboven al aangaf zijn afbeeldingen de perfecte manier om jouw blog te boosten en er een echte seo blog van te maken. Om je afbeeldingen te optimaliseren voor de zoekmachines als Google, is het belangrijk dat je de afbeeldingen een correcte ALT-tag meegeeft.

De ALT-tag is namelijk hoe zoekmachines de afbeeldingen beoordelen. Via dit stukje tekst ‘zien’ de bots jouw afbeelding, en kunnen ze deze plaatsen in de context. Voor de ultieme seo optimalisatie is het belangrijk dat je jouw keyword gebruikt in deze ALT-tag.

Nog een paar extra tips als het gaat om afbeeldingen:

  • Gebruik jpeg afbeeldingen in plaats van png’s. Deze laden namelijk minder snel en zijn groter in bestandformaat
  • 72 dpi is een prima kwaliteit voor je afbeeldingen
  • Zorg altijd voor High-res afbeeldingen
  • Gebruik je een afbeelding van iemand anders? vermeld dan altijd de bron

Dat zijn onze tips voor de ultieme SEO blog. Heb je nog vragen of wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.