6 online marketing fabeltjes om over te slaan in 2022

Online marketing fabeltjes bestaan als sinds de eerste dag van het internet. Als de marketingwereld nog niet genoeg fabeltjes, mythes en theorieën kende, wacht maar tot je in de online marketingwereld zit. Het kan zacht gezegd nogal eens verwarrend zijn als je overal in mee gaat. De meeste kennis die online marketeers verkrijgen is door trial and error. En als je dan denkt een klein stukje van de grootte Google sluier te hebben opgelicht, veranderen ze de show.

Vandaag nemen we je mee door een aantal online marketing tactieken die we in deze tijd toch echt wel eens naar het land der online marketing fabeltjes kunnen gaan verwijzen. Waarom het (niet meer) werkt en wat je hieraan kunt doen lees je hier.

Welke online marketing fabeltjes komen aanbod

1: Eén keyword per pagina

Toen het Google algoritme nog niet zo geavanceerd was als nu, zou zelfs de kleinste verandering van een zoekopdracht een totaal andere uitkomst aan zoekresultaten opleveren. Dus dit betekende als je wilde scoren op een bepaald zoekwoord, dat je hier een unieke en losse pagina voor nodig had. Stel dat je verkoopt laptops speciaal voor werk. Dan had je een pagina moeten maken voor werk laptops, zakelijke laptops, laptop voor op kantoor, etc. Maar dankzij het steeds slimmer wordende algoritme van Google, weten ze dat er zoiets bestaat als een synoniem.

online-marketing-fabel-een-keyword-per-pagina

Waarom dit fabeltje vermijden?

Sinds de introductie van de Hummingbird-update in 2013 is Google best behoorlijk geworden in het identificeren van niet alleen synoniemen, maar met het achterhalen van de intentie van de zoekopdracht. Of je in dit voorbeeld nu zoekt naar zakelijke laptops, professionele laptops of laptops voor werk, je krijgt een bijna identiek overzicht aan zoekresultaten die overeenkomt met jouw intentie in plaats van de keuze van woordgebruik.

Het eerste fabeltje dat we dus gaan ontmaskeren zijn de ontelbarennummers aan pagina’s puur gefixeerd op één zoekwoord. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het hebben van tientallen bijna identieke pagina’s door Google als spam kan worden beschouwd en kan resulteren in penalties. Natuurlijk gaat dit niet voor alles op, want soms is het beter om longtail (een langere combinatie van zoekwoorden zoals bijv. beste 15” laptop voor werk met retina beeldscherm) zoekwoorden te gebruiken bij bijvoorbeeld specifieke product pagina’s. Maar de verschillende categorie pagina’s zijn verledentijd.

Wat wel te doen

Maak één pagina per onderwerp, niet per trefwoord. Behandel het onderwerp van de pagina door het keyword natuurlijk te gebruiken, evenals de varianten, synoniemen en gerelateerde zoektermen van je keyword.

2: Keyword dichtheid

Het idee achter keyword density (keyword dichtheid) is dat om Google te laten snappen waar de pagina over gaat, en zo een bepaald percentage van de tekst uit keywords moet bestaan. Doe je dit te fanatiek, dan noemen we dit keyword stuffing. Letterlijk vertaald het volproppen van de tekst met het keyword waarop jij gevonden wilt worden.

Waarom dit fabeltje vermijden?

Hoewel het terugkerend gebruik van een bepaald hoofd keyword belangrijk is, behoren zowel overmatig exact keyword gebruik als de keyword density tot het verleden. Al in 2011 heeft Matt Cutts gewaarschuwd dat het geen toegevoegde waarde heeft voor Google om zoekwoorden meer dan een paar keer per pagina te gebruiken en dat overmatig gebruik van keywords een negatieve invloed kan hebben op de rankings. Bovendien kan het creëren van een keyword density de natuurlijkheid van jou tekst ten slechte komen, waardoor zowel gebruikers als zoekmachines niet blij zijn met de tekst, en schiet je er dus niets mee op.

Wel te doen

Schrijf met een plan en doel. Onthoudt je hoofd keyword voor de tekst en begin gewoon met schijven. Op deze manier is je tekst natuurlijk, en ga je niet jezelf opleggen om je keyword maar te blijven gebruiken. Check vervolgens met CRTL+F3 en dan je hoofd keyword hoe vaak je ‘m hebt gebruikt. Verrijk je tekst verder met synoniemen en andere gerelateerde zoekwoorden voor een optimale ranking.

Nog makkelijker te werk gaan? Gebruik de tools van YOAST of Rankmath die je helpen bij het schrijven van de juiste tekst. Deze tools geven je aan de hand van een stoplicht of score een cijfer voor je tekst. Gebruik deze tools als handvat, niet als absoluut streven. Onze voorkeur gaat altijd uit naar het gebruik van Rankmath.

Starten met SEO en optimalisatie

Wij helpen jou met de juiste SEO tactieken die wel werken, en geen fabels zijn. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.

3: Pagina lengte

Een van de online marketing fabeltjes die eigenlijk altijd weer de kop opsteekt is die van de minimale lengte om een goed positie te bereiken binnen Google. Zijn het geen 400 woorden die je moet schrijven, zijn het er wel minimaal 1.000, toen ging het naar 2.000 woorden, waarbij het nu weer is gezakt tot 600 woorden. Er zijn ook enkele onderzoeken die aantonen dat inhoud met een lange vorm de neiging heeft tot 77% meer backlinks te leveren dan inhoud in korte vorm.

Waarom dit fabeltje vermijden?

Wat echt belangrijk is voor zowel gebruikers als zoekmachines, is dat de inhoud goed en volledig is. Voor sommige onderwerpen is dit al bij 500 woorden, terwijl het voor andere onderwerpen dit 5.000 woorden zijn. Wij hanteren altijd een minimum van 300 tot 400 woorden. Dit is zodat we geen keyword stuffing veroorzaken in een kleine tekst. Maar we checken ook wat de concurrentie doet. Heeft de volledige eerste pagina van jouw zoekterm op Google maar bijv. 600 woorden, dan weet je wat je richtlijn moet zijn om op de eerste pagina te ranken.

Wat wel te doen

Bepaal je aantal woorden als richtlijn. Het is immers geen schoolopdracht meer waarbij je minimaal 1000 woorden moet halen (been there…). Gebruik de tools die je ook gebruikt bij de keyword dichtheid ook als handvat voor je tekst. Het is een makkelijke indicator om te zien op hoeveel woorden je zit, maar een rood aantal woorden betekend niet automatisch een onvoldoende. Check je concurrentie, schrijf vanuit je menselijke kant en wees volledig.

4: Volproppen met links

Ankerteksten die zijn geoptimaliseerd voor exacte matches, werden voorheen als must-haves beschouwd voor het laten weten aan zoekmachines waar ze moesten kijken. Maar je tekst vol proppen met interne links is ook een van de online marketing fabeltjes. Zo is Google heel goed geworden in het interpreteren van de tekst, en kijken ze ook naar de tekst om de link heen om content voor zichzelf te creëren.

Waarom dit fabeltje vermijden

Exact-match-ankers zijn niet langer nodig voor het signaleren van relevantie van backlinks – Google is verder gegaan dan alleen ankertekst en gebruikt nu omringende tekst, evenals omliggende context, om het belang van de link vast te stellen. Bovendien kunnen te geoptimaliseerde ankers worden gezien als onnatuurlijk en als onderdeel van een linkschema, wat weer kan zorgen voor een penalty.

Wat wel te doen

Er is geen strikte standaard voor het maken van ankertekst, maar over het algemeen moet het een evenwicht vinden tussen beschrijvend, maar niet overdreven geoptimaliseerd. Geschikte ankerformaten zijn onder meer beschrijvende ankers (bijvoorbeeld: FIVE TWENTY), hoe ze zijn en niet anders ankers (bijvoorbeeld: https://fivetwenty.nl) en lange ankers (bijvoorbeeld: linkschema’s zoals gedefinieerd door de kwaliteitsrichtlijnen van Google).

5: Exacte domein matches

Nog een echte classic; exacte domein matches. Ooit een simpele methode om direct hoog te scoren op een zoekwoord, door deze in je domeinnaam te verwerken. Je neemt het domein bestehamburgervanrotterdam.nl en klaar is kees, bovenaan in Google bij de keyword combinatie van “hamburger” en “rotterdam”. Maar dat is al een tijdje voorbij. Gelukkig.

Waarom dit fabeltje vermijden?

Al in 2012, maar waarschijnlijk ver daarvoor, heeft Google het algoritme aangepast om exacte domeinen matches te negeren als een rankings factor en zich in plaats daarvan te concentreren op de kwaliteit van de inhoud.

online-marketing-fabel-exacte-domein-match

Wat wel te doen

Er is niets mis met het hebben van een exact domein match en Google zal een kwalitatief goede website niet alleen straffen voor zijn domeinnaam. Maar als je voor een exacte domein match kiest, betekent dit waarschijnlijk dat je niet je merknaam gebruikt. Daarnaast kan je je domein hiermee ook nog eens zo lang maken dat het heel gebruik onvriendelijk wordt.

6: Flippin’ content

Het flippen van de content wordt mee bedoelt; het husselen van je teksten. Eigenlijk probeer je dus van oude content nieuwe content te maken door kleine wijzigingen aan te brengen. Je kunt dit zelf doen of door speciale software te gebruiken om een mix van verschillende vergelijkbare pagina’s te maken. Het flippen van inhoud komt uit de tijd waarin kwantiteit nog voorrang kreeg boven kwaliteit en er veel berichten nodig waren om een backlinkprofiel te laten groeien. Maar al sinds de EAT (Expertise, Authority, and Trustworthiness) update van Google in 2013 is dit verledentijd. Fabel alarm dus.

Waarom dit fabeltje vermijden?

Het flippen van inhoud resulteert 9 van de 10 keer in pagina’s van zeer lage kwaliteit, die makkelijk kunnen worden geïdentificeerd door Googles algoritme als kwalitatief niet goed. Dus deze tactiek zit ergens tussen nutteloos en gevaarlijk, you decide 😉

Wat wel te doen

Wat 100x beter werkt is het updaten van oude blogs. Het is zonde als je veel tijd en energie in een blog hebt gestoken, en die na een maand eigenlijk weggooit om nooit meer te gebruiken. Kijk daarom in je archief of je nog blogs of nieuws updates hebt staan die je kunt bijwerken. Zijn er bepaalde updates in de markt geweest, of zijn dingen maar een klein beetje aangepast. Het kost niet veel tijd en moeite, maar werkt zeker ten goede van je rankings en verlengt de levensduur van je blogs!

Het was vroeger nogal een cowboy wereld, de wereld van online marketing. Een waarin je als marketeer constant in gevecht was om de zoekmachines de loef af te steken. Maar gelukkig zijn die tijden voorbij en is er een betere verstandhouding ontstaan tussen de markt en bijvoorbeeld Google. Maar de online marketing fabeltjes blijven stug plakken.