Social Media en B2B: Zo werkt het wel

Als marketeer binnen de organisatie ben je altijd opzoek naar de perfecte mix en gebruik van juiste kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Bij het inzetten van Social media marketing wordt vaak gedacht, en gebruik gemaakt van B2C (business 2 consumer) technieken. Begrijpelijk als je kijkt naar hoe normaal Social media in ons privéleven is geworden. Maar ook voor B2B liggen er kansen in Social media.

Toch merken wij een bepaalde terughoudendheid of onzekerheid als het gaat om B2B social media marketing. En dat is niet terecht! Degene die het moet zien blijft namelijk hetzelfde, een mens. En juist social media voor de B2B gaat hiermee hand-in-hand. Via Social media kan je namelijk gemakkelijk de menselijke kant van jouw bedrijf laten zien, wie en waar de kennis zich bevindt en hoe jij dat probleem voor de doelgroep oplost.
Zonder social media is dus geen optie meer. Benieuwd hoe social media en B2B wel samen werken? Je leest het in onze blog.

Social Media en B2B hoe het wel werkt

In deze blog zullen we een aantal type social media behandelen, en hoe je deze als B2B onderneming kunt inzetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het type content, en wat juist wel en ook wat niet te doen. Belangrijk om te vermelden is dat er niet zoiets bestaat als hét ultieme kanaal, of hét perfecte type content. Social media is een proces van uitproberen en krijgen van een connectie met de doelgroep. Benieuwd naar hoe wij hierbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

First things first

Zomaar ergens iets doen, of in dit geval posten, is nog nooit iemand beter van geworden. Daarom is het belangrijk dat je weet waar jouw doelgroep zich bevindt. Want iedere dag op alle social media kanalen zomaar iets posten schiet niet op. Vraag jezelf daarom een aantal dingen af voor je gaat starten met soicla media en B2B communicatie. Tijd om eerst een aantal dingen op een rijtje te zetten:

  • Waar staat je bedrijf voor en wat wil je communiceren naar je doelgroep? Wat is het ultieme doel wat je wil bereiken? Is dit bijvoorbeeld meer traffic genereren via social media naar je website? Of ligt de focus juist op het genereren van leads via social media? Of is het puur het vergoten van de naamsbekendheid van jouw merk.
  • Waar zit je doelgroep op te wachten bot gezegd? Waar lopen ze tegenaan en met welke issues zitten ze?
  • Hoe kan jij met jouw bedrijf een oplossing hiervoor bieden met content? Is dat met blogs, infograpihcs, een inkijk in het werk, etc.
  • Op welke social kanalen is de doelgroep actief? Niet ieder kanaal is geschikt voor jouw boodschap in combinatie met de doelgroep. Benieuwd hoeveel advocaten er dansend op TikTok staan hmm…

Samen starten Social Media en B2B

Wij helpen jou met de juiste social media content, strategie en benadering Benieuwd hoe of hoe dit er voor jouw bedrijf uit ziet? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Welk kanaal past bij mij

Welke kanalen moet je inzetten om jouw social media B2B strategie van de grond te krijgen? Het (hopelijk) eerste kanaal dat bij je te binnen schiet is vast LinkedIn, maar is dit platform met zakelijke focus wel geschikt voor jouw boodschap? Je richt je namelijk op gebruikers, prospect of leads. Allemaal mensen. Misschien is daar Facebook of Instagram wel relevanter voor.

LinkedIn

Uiteraard snappen we dat LinkedIn onmisbaar is. Meer dan 90% van alle B2B-organisaties hebben de voorkeur om LinkedIn in te zetten als hoofd social media kanaal. Doordat gebruikers op LinkedIn al met een zakelijke mindset op het platform zitten, staan ze ook eerder open voor zakelijke contant. Jouw bedrijfscontent in welke vorm dan ook komt hier dan ook echt tot zijn recht. De gebruiker staat namelijk open voor een zakelijke boodschap. LinkedIn is dus nog steeds hét platform voor B2B en expertise-gedreven organisaties. Zie LinkedIn als een soort omgekeerde Adblocker waarbij je graag reclame van bedrijven in ontvangt. Mits dit maar authentiek is!

Het grootste voordeel van LinkedIn in vergelijking met overige platformen is de nauwkeurigheid van data. Je weet namelijk precies wie je bereikt met LinkedIn. Door te filteren op functietitels, bedrijfsnamen en branches kun je heel gericht targeten, waardoor je jouw content ook écht bij de doelgroep brengt. Adverteren via LinkedIn kan daarom ook een zeer interesante optie zijn.

Ook maakt LinkedIn het voor jou als B2B onderneming mogelijk om de decision makers te bereiken. In de norm is het binnen de B2B branche moeilijker om sales te genereren dan bij B2C. Er zijn meerdere stakeholders bij betrokken, producten of diensten zijn ingewikkelder en de investeringen zijn vaak hoger. LinkedIn geeft de mogelijkheid om deze beslissers makkelijk in kaart te brengen en er ook daadwerkelijk mee in contact te komen.

social-media-en-b2b-zo-werkt-het-wel

(bron)

Facebook


Facebook wordt al snel, en niet altijd terecht, overgeslagen als er aan social media kanalen voor B2B wordt gedacht. Ja de jongere doelgroep verplaatst zich naar Instagram en TikTok, maar dat is ook niet de doelgroep waar je je met B2B op focust. Facebook is nog altijd het grootste social media platform van Nederland.

Daarnaast zijn de advertentiemogelijk op Facebook erg uitgebreid en divers en bieden juist hiermee ook mogelijkheden voor B2B-organisaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan retargeting audiences of look-a-like audiences. Met de vele targetingopties die zijn verdwenen wegens de privacy binnen Facebook, wordt het wel een stukje lastiger gemaakt om de B2B doelgroep te bereiken. Hieronder een aantal tips hoe je dit toch kunt ondervangen:

  • Upload je eigen lijst met klanten (B2B) en maak hier vervolgens een Look-a-like (LAL) audience voor aan. Let er hierbij wel op dat je een LAL audience maakt van maximaal 3%. Op deze manier houd je namelijk je doelgroep relevant.
  • Maak een custom audience van bepaalde pagina’s op je website, zodat je deze websitebezoekers kan retargeten en een LAL audience kan aanmaken > let wel op dat je voldoende verkeer op deze pagina hebt.
  • Kies bij gedetailleerde targeting voor ‘Beheerders van bedrijfspagina’s > hiermee bereik je mensen die een bedrijfspagina beheren op Facebook.
  • Kies bij interesses voor ‘business to business’, ‘ondernemerschap’ en zet daarnaast ook uitbreiding van audience aan.
  • Weet je waar je doelgroep zich dagelijks mee bezig houdt? Target dan op interesses als bedrijf gerelateerde sites, nieuwssites > hiervoor moeten de namen wel groot genoeg zijn
  • Focus je op desktopgebruikers. De mensen die je wil bereiken zitten voornamelijk op een laptop / computer, omdat zij aan het werk zijn.
  • Test ook eens met tijden door bijvoorbeeld je ads alleen tijdens kantooruren te tonen

Instagram

Misschien wel de vreemde eend in de bijt als het gaat om B2B social media gebruik. Instagram. De laatste jaren is dit platform (ook onderdeel van de Meta groep) niet meer weg te denken uit Nederland en juist daardoor ook interessant om in te zetten. Want de aantallen en potentie is enorm. Niet alleen voor B2C, maar juist ook voor B2B!

Instagram leent zich er bij uitstek namelijk voor om je bedrijf ‘gezicht’ en menselijkheid mee te geven. Waar makelaars hun portfolio mooie kunnen weergeven in beelden, is het voor productiebedrijven de perfecte tool om processen te laten zien, of om voor bouwbedrijven aan employer branding te doen. Waarover later meer.

Wel is het belangrijk om als B2B onderneming op Instagram goed op je content en consistentie te letten. Als je namelijk alleen content van je diensten toont, wordt het al snel saai en eentonig, haakt je doelgroep af en krijg je ze niet betrokken. Zorg daarom voor een goede balans in informatie, inspirerende en luchtige content. Blijf relevant!

Type content

Leuk al die kanalen met hun doelgroep en advertentiemogelijkheden. Maar wat ga je nu aan content plaatsen? Het vinden van een goede mix van content, waarin je enerzijds informatieve informatie aanbiedt en laat zien dat jouw bedrijf autoritair is, anderzijds wil je natuurlijk ook interessant zijn en de betrokkenheid met je doelgroep zoeken. Wij noemen dit community creation. Om je op weg te helpen hebben we onderstaand een aantal content ideeën op een rijtje gezet die je zelf makkelijk kunt gebruiken.

Informatieve content 

Jouw organisatie weet natuurlijk als beste hoe je bepaalde problemen kunt oplossen, en wat je daarvoor nodig hebt. Met het gebruiken van informatieve content kun je laten zien dat je een autoriteit in de markt bent en dat jouw doelgroep écht bij jouw bedrijf moet zijn voor kennis en kunde. Je kunt jouw bedrijfsautoriteit laten zien door het schrijven en plaatsen van blogs, whitepapers, handige weetjes, nuttige tips, etc.

Behind the scenes

Een kijkje achter de schermen is voor het ene bedrijf beter dan voor het andere. Maar onze ervaring leert dat dit binnen iedere organisatie wel mogelijk moét zijn. Hoe gaat het er binnen het bedrijf aan toe, hoe wordt er gewerkt en wie werken er. Maar misschien zijn er ook USP’s die je wilt uitlichten zoals een ruime voorraad of eigen bezorging. Door het geven van een kijkje achter de schermen geef je jouw doelgroep het vertrouwen in wat er aan zijn of haar order vooraf gaat.

Daag je doelgroep uit

Liep jij of jouw team ergens op vast en hebben jullie dit met elkaar gefixt? Laat het zien! Deel de kennis die is opgedaan. Is er misschien een bepaalde tool die je hiervoor gebruikt? Door deze content te delen, kun je anderen weer inspireren en handvatten geven waar ze zelf mee aan de slag kunnen.

Emplyer branding

Een hot topic met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Laat daarom het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf zien in de vorm van een gezicht. Wie zitten er achter de telefoon, orderpicking of management tafel. Maak jouw personeel de grootste ambassadeurs van het bedrijf.
Of laat toffe projecten of werklocaties zien waar jullie onlangs mee bezig zijn geweest. Op deze manier geef je sollicitanten alvast een inkijkje in hun nieuwe werk.

Hopelijk hebben we je een aantal bruikbare handvaten kunnen geven over hoe social media en B2B wel samen werkt. Mocht je vragen hebben over hoe social media toe te passen binnen jouw bedrijf, neem dan vrijblijvend contact met ons op en we kijken graag eens mee.