4 Tips voor het Kiezen van een Online Marketing Bureau
In de steeds competitievere en online drukkere B2C en B2B wereld van vandaag is effectieve marketing van groot belang voor het succes van elk bedrijf. We zouden zelf kunnen zeggen dat ‘groot belang’ kan worden vervangen voor onmisbaar. Of je nu een klein lokaal bedrijf runt of een grotere MKB onderneming hebt, het juiste online marketing bureau kan een enorm verschil maken. Maar hoe zit het met die bureaus of agencies zoals ze ook vaak worden genoemd? Het inhuren van een online marketing bureau biedt verschillende voordelen ten opzichte van het hebben van een intern marketingteam.
Tips bij het kiezen van een online marketing bureau:
- Waarop moet je letten bij het kiezen
- Lokaal vs. landelijk
- Welke diensten voert het bureau uit
- Meetbare resultaten en ROI’s
Voordelen van een online marketing bureau vergeleken aangenomen personeel:
- Expertise en Ervaring: Marketingbureaus beschikken over teams van professionals met ieder gespecialiseerde vaardigheden en ervaring in verschillende marketing disciplines. Ze blijven op de hoogte van de nieuwste trends en best practices in de industrie, wat resulteert in strategieën die goed werken.
- Kostenbesparing: Het aannemen van een volledig marketingteam kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen voor salarissen, training en benodigde tools. Een online marketing bureau biedt een kostenefficiëntere optie, waarbij je alleen betaalt voor de diensten die je daadwerkelijk gebruikt.
- Flexibiliteit: Met een online marketing bureau heb je de flexibiliteit om hun diensten op elk gewenst moment aan te passen. Je kunt gemakkelijk opschalen of terugschakelen op basis van je marketingbehoeften, wat vooral handig is bij seizoensgebonden campagnes.
- Nieuwe perspectieven: Externe marketingbureaus kunnen met een frisse blik naar jouw bedrijf en doelgroep kijken, waardoor ze nieuwe ideeën kunnen genereren en mogelijkheden zien die intern personeel misschien over het hoofd zou zien.
Dat wil niet zeggen dat een ingehuurde externe partij niet met een al bestaand marketing team kan samenwerken. Het tegendeel hiervan is waar. Heb je als onderneming al iemand op marketing zitten, of heb je een team werken voor jou organisatie. Dan kunnen deze in-house marketing experts het bureau sneller wegwijs maken in het reilen en zijlen van de organisatie, markt en doelgroep. Het online marketing bureau kan op haar beurt werkdruk weg nemen bij het bestaande team, expertise toevoegen aan de organisatie of juist een adviserende rol innemen.
Groei online boven jouw concurrentie uit
Tip 1: Waarop moet je letten bij het kiezen van een (Online) marketing bureau
Het kiezen van het juiste online marketing bureau is essentieel voor het behalen van succesvolle resultaten. Hier zijn een paar belangrijke checkmarks om te overwegen bij het maken van je keuze:
- Ervaring en expertise: Onderzoek de ervaring en expertise van het bureau in jouw specifieke branche en/ of marketingdoelen. Vraag naar eerdere cases en klantverhalen of check de reviews en referenties online.
- Strategie en aanpak: Begrijp de benadering van het bureau ten aanzien van marketingstrategieën. Moet het marketingbureau bijvoorbeeld voornamelijk digitale marketing, contentmarketing, sociale media, of een mix van meerdere kanalen en strategieën uitvoeren?
- Communicatie en rapportage: Duidelijke communicatie is essentieel voor een succesvolle samenwerking. Vraag hoe het bureau zal communiceren over de voortgang van campagnes en hoe zij rapporteren over de resultaten. Vaak voel je in de communicatie ook direct of er een klik is tussen jou en het bureau. Dit is een niet te onderschatten onderbuikgevoel!
Tip 2: Lokaal vs. Landelijk
Bij het kiezen van een online marketing bureau kun je overwegen of je de voorkeur geeft aan een lokaal bureau dat bekend is met de specifieke markt in jouw regio, of dat je liever samenwerkt met een groter landelijk bureau met bijvoorbeeld een landelijke dekking. Vaak geeft het bureau zelf ook al aan waar hun focus op ligt. Zo focussen wij bij FIVE TWENTY ons als online marketing bureau in Dordrecht voornamelijk op de regio Drechtsteden en omgeving.
Een lokaal marketingbureau kan voordelen bieden zoals:
- Beter inzicht in de lokale markt en cultuur.
- Mogelijkheid om face-to-face meetings te hebben en direct contact te onderhouden op een snellere en meer frequente basis.
- Snapt de bedrijfscultuur vaak sneller of beter.
Aan de andere kant kan een landelijk marketingbureau:
- Toegang hebben tot meer middelen, expertise en technologieën.
- Een bredere kennis van diverse markten en doelgroepen hebben.
Tip 3: Welke diensten voert het bureau uit
Voordat je een marketingbureau inhuurt, is het belangrijk om te weten welke specifieke diensten zij aanbieden. De meest voorkomende diensten die marketingbureaus aanbieden zijn:
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Het verbeteren van de online zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines zoals Google.
- Betaalde advertenties (SEA): Het opzetten en beheren van online advertentiecampagnes, zoals Google Ads of social media advertenties.
- Contentmarketing: Het creëren en verspreiden van waardevolle content om jouw doelgroep aan te trekken en betrokken te houden.
- Sociale media marketing: Het beheren en promoten van jouw merk op sociale media platforms.
- Webdesign en ontwikkeling: Het bouwen of verbeteren van jouw website om een optimale gebruikerservaring te bieden.
Dit zijn eigenlijk vaak diensten die je als ‘standaard’ kunt aannemen bij het inhuren van een online marketing bureau. Waar voornamelijk het verschil inzit is de content creatie; doen ze dit zelf of besteden ze dit uit. En hoe werkt het bureau strategisch.
Tip 4: Meetbare Resultaten en ROI
Een belangrijke tip die niet over het hoofd mag worden gezien, is om te vragen hoe het marketingbureau de prestaties en het rendement op investering (ROI) meet. Meetbare resultaten zijn cruciaal om de effectiviteit van de marketinginspanningen te beoordelen. Vraag naar de tools en methoden die ze gebruiken om de prestaties van campagnes te volgen. Een goede online marketing partner kan samen met jou de juiste meetbare doelen opstellen voor jouw vraagstukken.
Extra: Proactieve Communicatie en Samenwerking
Een extra tip van het huis. We hebben het al even aangehaald bij tip 1, maar communicatie is key. Het is essentieel om een online marketing bureau te kiezen dat proactief communiceert en actief met jou samenwerkt op de manier zoals bij jou past. Een bureau dat openstaat voor feedback en jouw bedrijfsdoelen begrijpt, zal de samenwerking veel productiever maken. Regelmatige updates en heldere communicatie kunnen ervoor zorgen dat jouw marketingstrategie op koers blijft en tijdig kan worden aangepast indien nodig
Het kiezen van het juiste online marketingbureau kan een waardevolle investering zijn voor jouw bedrijf. Neem de tijd om verschillende bureaus te onderzoeken, vraag om aanbevelingen van zowel bekende als onbekende en vraag offertes op. Maar belangrijker ga met de potentiële bureaus in gesprek en kijk op er een match is. Met de juiste partner aan jouw zijde kun je jouw merk laten groeien en jouw doelen sneller bereiken.
Merkpositionering: 3 Valkuilen om Te Vermijden
Hey daar, slimme marketeers en ondernemers! We hebben allemaal gehoord van het belang van een krachtige merkpositionering. Het is als het bouwen van een sterke brug tussen jouw mer
4 Tips voor het Kiezen van een Online Marketing Bureau
In de steeds competitievere en online drukkere B2C en B2B wereld van vandaag is effectieve marketing van groot belang voor het succes van elk bedrijf. We zouden zelf kunnen zeggen
De 5 SEO trends voor 2023
SEO verandert altijd, en het kan moeilijk zijn om de laatste trends bij te houden. Maar als je wilt dat je website goed scoort in 2023, moet je jezelf ervan bewust zijn dat in het