Zo lang duurt het voordat SEO werkt: 5 tips

Hoe lang duurt het voordat SEO werkt? Om maar direct naar het antwoord te gaan; 3 tot 6 maanden. Dat blijkt uit online onderzoek. Na 3 tot 6 maanden moet je dus de resultaten van jouw SEO inspanningen terug gaan zien in de SERP (search engine result page). Maar dit gaat niet in alle gevallen op. De snelheid van de vraag hoe lang duurt het voordat SEO werkt is afhankelijk van 5 redenen. In deze blog nemen we je mee langs deze 5 redenen, en hoe jij deze kunt gebruiken. 

Waarom moet het zo lang duren?

SEO is een marathon en geen sprint. Dat blijkt maar weer eens uit onderzoek van SEO-gigant Ahrefs. Uit hun peiling geeft 45,6% aan dat zei pas na 3 tot 6 maanden resultaat zien van hun SEO inspanningen. Hoewel dit een indicatie geeft, is het geen gegeven. Het meest accurate antwoord op de vraag hoe lang duurt het voordat SEO werkt is dat hangt er vanaf…

zo-lang-duurt-het-voordat-seo-werkt
bron: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-seo-take/

Organisch vs. Advertenties

SEO is niet zo gemakkelijk als advertenties. Je kan niet je gewenste nummer 1 positie kopen door het maken van een goede SEA. Nee je moet bij SEO tijd en energie in je website steken, om aan Google te laten zien dat jouw pagina het beste resultaat geeft op de zoekopdracht. Dat betekent dat hoe lang duurt het voordat SEO werkt van nogal een aantal factoren afhankelijk is.

Maar met deze 5 tips beïnvloed je jouw websites snelheid voordat SEO werkt. En help je Google met een duwtje in de juiste richting.

Stijg online boven jouw concurrentie uit

Onlie boven jouw concurrentie uitstijgen door juiste en eerlijke SEO? Dan is FIVE TWENTY jouw partner. Wij helpen jou met SEO resultaten die zichtbaar zijn. Meer info neem contact met ons op.

De checks voordat SEO werkt

Tip 1: Nieuwe website vs. Oude website

Over het algemeen gesproken hebben oudere websites, omdat ze al langer bestaan, meer backlinks (en daarmee ook een hogere website-autoriteit), meer pagina’s, meer inhoud en scoren ze voor meer zoekwoorden. En laten dat nou allemaal net de meest belangrijke factoren zijn waarnaar Google kijkt. Zeker de website autoriteit wordt als belangrijke graadmeter aangehouden. 

Anderzijds hebben nieuwere websites meer inspanning en middelen nodig om van de grond te komen. Denk aan het verkrijgen van backlinks, verkeer en pagina’s in de Google indexering. Sommige online marketeers geloven ook dat Google een ‘sandbox’ heeft die voorkomt dat nieuwe websites direct zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Iets waar wij bij FIVE TWENTY een middenweg in vinden. Ja het is moeilijker om met een nieuw domein/website te scoren, maar een ‘sandbox’ zien wij niet bestaan. 

Maar links of rechtsom betekend een nieuwe website wel meer werk. En kan het langer duren voordat SEO werkt. 

Tip 2: Hoe groot in de concurrentie

De kans is best groot dat de dienst of het product dat jouw bedrijf aanbiedt geen concurrentie kent. Het zou lekker zijn, maar de kansen zijn klein. Daarom is er op bepaalde keywords, oftewel zoekwoord, veel competitie. Als jouw zoekwoord veel concurrentie heeft gaat het langer duren om hierin een goed resultaat te behalen, en zo je SEO inspanningen te laten slagen. 

Het zou bijvoorbeeld heel lekker zijn wij hoog scoren op het zoekwoord “online marketing bureau” Maar voordat je op dit zoekwoord scoort heb je een flink aantal hoge kwaliteit backlinks nodig. En dan heeft dit keyword ook nog eens een moeilijkheidsgraad van 68%! Dat is een stevige wedstijd. 

backlinks-online-marketing-bureau

Het is daarom slimmer om je te focussen op longtail keywords. Ook wel langere zoektermen waar het verkeer wel lager op is, maar het aantal concurrenten ook. Op deze manier scoor je op het door jou gewenste zoekwoord toch goed in Google. En het mooie hiervan is dat je hierbij je zelf minder snel afvraagt hoe lang duurt het voordat SEO werkt. Want door de lagere concurrentie behaal je eerder een top-3 positie in Google.

marketing-in-de-scheepvaart-ranking-five-twenty

Dit hebben wij met FIVE TWENTY gedaan voor het zoekwoord “marketing in de scheepvaart” in onze case blog over GMS Instruments. Dit heeft voor ons (als de website van FIVE TWENTY nog maar 2 maanden live is bij het schrijven van deze blog) geresulteerd in een tot 3 notering!

3: Hoe pak je jouw SEO aan

Hoe meer je in je SEO steekt, hoe meer je eruit zal krijgen. Zo verkort je de tijd voordat SEO werkt voor jouw website. 

Je kunt bijvoorbeeld starten met het zelf schrijven van kwalitatieve goede en inhoudelijke blogs over jouw vakgebied. Of je besteed dit uit aan een content creator die je helpt met het schrijven en vooronderzoek van blogs. Maar dat het bijdraagt aan een goede SEO staat vast. Wil je ook starten met de ultieme SEO blog? Lees onze…. blog met hierin de tips.

Andere insteken om jouw SEO te versnellen is het starten met linkbuilding. Hiermee boost je jouw websites autoriteit en ga je zeker een groei in organisch verkeer zien. Let wel op, linkbuilden kan je niet zomaar doen. Doe dit altijd met een expert. De weg naar problemen is namelijk zo ingeslagen.

4: Wat is je strategie?

Met een goede online marketing strategie ben je al halverwege. 

Als je een plan hebt over hoe je jouw zoekwoorden wilt aanpakken, heb je een grotere kans om snellere resultaten te behalen. Dit plan hoeft dan nog geen eens zo gedetailleerd te zijn.

Stel je hebt een aantal belangrijke zoekwoorden waarop je wilt gaan scoren met jouw website. Maar één probleempje; ze zijn allemaal super competitief. Dus als je al je tijd en middelen gaat stoppen om voor deze zoekwoorden te scoren, kan het wel heel lang duren voordat SEO werkt. Sterker nog hoe lang duurt het voordat seo werkt kan dan zomaar eens een jaar of meer worden! 

Je kunt ook langzaam gaan bouwen naar je top zoekwoorden, door eerst het laag hangend fruit te plukken. Welke zoekwoorden zien de concurrentie over het hoofd, of waar is de concurrentiescore laag?

Zo ga je toch organisch groeien met je website en verkeer, terwijl de links, autoriteit en meer groeit naar maten je website groeit.

Check voor meer info over je SEO strategie in 2022 deze blog eens. 

5: De uitvoering

Als je de strategie-fase hebt blijft er nog 50% over. En dat is het gedeelte waarin je aan de slag gaat!

Je kunt het bos nog zo groot maken voor je begint, maar je zult ergens moeten starten. En starten is nooit fout. Wees niet bang om niet direct de resultaten te zien, of om tegen de stakeholders binnen jouw organisatie te vertellen dat resultaat gewoon tijd nodig heeft.

Zolang je consistent aan de slag gaat met, en investeert in jouw SEO is het binnen no-time voordat SEO werkt voor jouw website. Wil je een extra set ogen die mee kijkt naar jouw strategie, website of aanpak? Neem contact met ons op en we kijken graag (volledig vrijblijvend!) mee over hoe jouw organisatie online kan stijgen.